Pravidlo 24: Pokud chcete někdy napsat něco dobrého, napište to hned
I když autorské právo teoreticky chrání i ideu díla, je z pravidel 22 a 23 patrné, jak těžko se její originalita dokazuje, pokud nemá už nějakou jasnou fabuli, syžet a hotový tvar. Proto s dobrými nápady nečekejte, sedněte a pište. Třeba v průběhu psaní zjistíte, že nejsou až tak dobré, jak jste si mysleli, třeba přijdete ještě na něco lepšího.
V každém případě je u nás dílo chráněno okamžikem jeho vzniku, a jakmile máte hotový text, je už velmi jednoduché jeho autorství doložit (viz autorská práva).
Někteří autoři, třeba Isaac Asimov, tvrdí, že nejlepší věci je napadly zamlada a zbytek života už jen tyto nápady zpracovávali. Třeba to tak u někoho může fungovat.
Ale domnívám se, že většinou je čerstvost nápadu důležitá jak pro čtenáře, tak pro autora. Čím dříve myšlenku zformulujete do příběhu, tím větší je šance, že dokážete zachytit původní náboj, který vás přitahoval. Při otálení a příliš dlouhém pilování tématu riskujete vyumělkovanost a ztrátu původní energie.
Mějte na paměti, že psát můžete i rychle — nikdy neotisknete hned první verzi a všechny nedostatky prvotního textu vyřešíte následujícím přepisováním.
Pokud se vám nějaká formulace momentálně nedaří, napište ji tak, jak to jde, a jeďte dál — přílišným setrváváním na jednom místě se vaše důraznost bude vytrácet.
Pište celý text co nejrychleji a pokud to jen trochu jde, nedělejte při psaní pauzy delší než jeden den; k místům, která vám dělaly problémy, se znovu vraťte až po dokončení celku.
A pak opravujte a přepisujte.
John Irving přepisuje svá díla průměrně devětkrát.
© Stanislav Hudský, 2010
Nejnovější komentáře