6. Jaký chtít honorář
Tento bod žádného autora nepotěší. Pro to, abychom si ujasnili situaci, je dobré se nejdříve podívat na strukturu rozdělování podílu z prodeje knihy.
- Knihkupci obvykle zůstává 25 % z ceny knihy.
- Dalších 25 % si bere distributor.
- Další 2 % navíc si berou velké obchodní řetězce
- Průměrná cena za výrobu knihy při nákladu 1000 ks činí (velmi přibližně) 30 %
- Nakladatel a autor se tedy musí rozdělit o pouhých cca 20 %, respektive — od r. 2012 bez 20 % DPH — o 16 % zisku a to samozřejmě před zdaněním! (Firemní daň bude dle okolností minimálně 19 %, a pokud si jednatel bude chtít zisk vyplatit jako odměnu, zaplatí ještě dalších 15 %, autor pak platí daň z příjmu, která je závislá na jeho dalších příjmech, obecně se dá říci, že při honoráři do 60.000 ročně se autor výrazného navýšení svých daní bát nemusí).
- Při průměrné ceně knihy 200 Kč se tak nakladatel s autorem dělí o závratných 32.000 Kč. Jestliže Vám nakladatel nabídne 8 % z prodejní ceny bez DPH, jede už s vámi půl na půl. Přičemž je třeba říci, že pokud se kniha prodává špatně, nakladatele stojí každý rok minimálně 1 % na skladném a nejdéle do osmi let tak může být v situaci, kdy je lepší knihu skartovat než na ní tratit.
- bod je ten nejhorší: 95 % všech knih, které se na světě prodají, se neprodá ve větším nákladu než 1000 ks a to bez ohledu na to, zda jde o velký či malý trh, USA nebo ČR.
Z toho vyplývá, že 95 % všech autorů na světě, kteří kdy vydali knihu, za ni tedy nemohlo dostat ani tolik, kolik odpovídá v tom kterém státě a době průměrnému měsíčnímu platu (ať už tato čísla přepočítáte na jakoukoliv zemi, výsledek bude — plus minus nějaké to procento — v podstatě stejný).
Jeden z mých přátel je celkem známý básník, který vydal již deset sbírek ve velkých a prestižních nakladatelstvích. Každá vyšla v nákladu 1000 ks a všechny se postupně doprodaly (což je v době, kdy se sbírky nositele Nobelovy ceny Jaroslava Seiferta prodá 300 ks za tři roky, nesporně úspěch). Nikdy však neviděl ani korunu na honorářích. Maximálně dostal namísto honoráře dvacet autorských výtisků. Byl rád, že to vyšlo alespoň takhle, a živí se jako knihovník.
Obecně platí, že pokud nakladatel nabídne začátečníkovi 3 % je to dost dobré, 5 % velmi slušné a cokoliv navíc už značně zajímavé.
To ovšem neplatí pro oněch pět procent knih, kterých se prodá nad 1000 ks (V Čechách se obvykle počítá bestseller už od 10 000 ks).
S každou tisícovkou navíc totiž výrazně klesá cena výroby a nakladatelé, kteří mají bestselleristu (např. Rowlingovou), mohou i uzavřít exkluzivní smlouvy s distributory — stejné prodeje pak vytvoří mnohem větší zisk, autor může dostat i desítky procent a z honorářů se pak už dá žít.
Slušný nakladatel má tuto možnost ve smlouvě ošetřenou např. textem: „honorář ve výši 3 % z prodejní ceny do 1000 prodaných výtisků, ve výši 5 % od 1001 do 2000 prodaných výtisků, ve výši 10 % od 2001 do 5000 ks prodaných výtisků a ve výši 15 % od 5001 do 50000 prodaných výtisků. Bude-li chtít nakladatel vyrobit více jak 50000 výtisků, bude procento z prodeje dohodnuto mezi oběma stranami novou smlouvou.“
Jednu ukázkovou nakladatelskou smlouvu si můžete zadarmo stáhnout zde.
Moc bych vám přál, aby se právě vaše knihy staly bestsellerem (a docela rád bych byl u toho třeba jako redaktor).
© Stanislav Hudský, 2010
To je velmi zvláštní. Moje první kniha (2014) a i všechny následující byly honorář 10% za papírovou, víc za e-knihu – různá nakladatelství, začínající autor… Taktéž to mají všichni kolegové. Pokud jde nakladatel pod 10%, je to z toho důvodu, že se na knize podílí víc autorů. Autoři sice nejsou extra placeni, ale tato čísla nahoře nejsou v pořádku.