7. Jak si ověřit náklad své knihy

Teoreticky snadno, prakticky se značným úsilím.

Především: slušný nakladatel má toto vaše právo ošetřeno ve smlouvě.

Nebuďte překvapeni, že nakladatel nepíše počet výtisků do knihy. Jednak se dnes náklady vydaných knih v tiráži neuvádějí z konkurenčních důvodů a jednak se dnes provádí dotisky natolik pružně, že by se toto číslo muselo v jinak zcela identickém vydání třeba i několikrát lišit.

Minimální náklad by měl být garantován smlouvou a o každém dotisku by vás měl nakladatel informovat.

Někteří autoři však mají obavy, že si nakladatel vytiskne více výtisků, než jim přizná, a nezaplatí jim pak reálný honorář.

Je třeba si říci, že pokud by nějaký nakladatel takovou věc udělal, dopustil by se trestného činu podvodu. Zvláště u nakladatelství, která jsou již na trhu delší dobu a každý rok vydají alespoň několik knih, je to málo pravděpodobné. Zničila by si tak pověst a přišla by tak nejen o české autory, ale i o důvěru literárních agentů, přes něž se nakupují práva k zahraničním bestsellerům, kombinace obojího by byla pro nakladatelství smrtící a upřímně řečeno si myslím, že těch pár tisíc, které tak nakladatel může získat navíc, nestojí žádnému podvodníkovi za to. Podvodníci si v Čechách volí jiný byznys.

V Rusku, kde je obrovská a nesmírně rozvinutá tradice černého trhu, existují tiskárny, které si vytisknou od každého bestselleru výtisky navíc a prodávají je „pod rukou“, ale naše tiskárny, bojující dnes zoufale o to, aby se vůbec udržely, si v naší malé zemi, kde už stánkový prodej knih prakticky neexistuje a kde by to ihned nakladatel zjistil, rozhodně nic takového nedovolí.

Ovšem pozor! Velmi opatrně řečeno: existují jisté informace, že minimálně jedno nakladatelství, které má také svou vlastní tiskárnu a vlastní prodejnu, tento způsob nezákonného obohacování praktikuje i v naší zemi. Nepovídala mi to sice jedna paní, ale hned dvě paní, ale protože jsou to paní, které jsou rády, že mají vůbec nějakou práci, kdykoliv by to popřely a tak tato informace je a bude jenom na úrovni tvrzení. Pokud by to byla pravda, jednalo by se o věc, kterou by mohla rozkrýt pouze policie. Jenomže to by musela nějaká paní nepovídat, ale vypovídat…

Co tedy dělat?

  1. Každý slušný nakladatel by vám měl, když ho požádáte, poskytnout kontakt na člověka v tiskárně, který vám potvrdí, kolik knih vytiskli. (V tiskárně vás ale nebudou mít moc rádi, kdyby takto ověřoval náklad každý autor, museli by vyčlenit zvláštního pracovníka na vyřizování těchto hovorů).
  2. Pokud ani tomu nebudete věřit, nezbývá vám než „práce v terénu“. Budete si muset prostě obejít pár knihkupectví, zjistit, zda tam vaše kniha je a mile se poptat prodavaček, jak se ta věc prodává, případně, kolik toho prodali tento měsíc. Pak si to musíte zprůměrovat, sečíst a porovnat s hlášením o prodejích, které byste měli minimálně čtvrtletně dostávat z nakladatelství.
  3. Ale opatrně: to, že vaši knihu mají v Luxoru nebo u Kanzelsbergera a že u nich prodali pět kusů měsíčně, ještě neznamená, že ji má i dalších tři sta knihkupců na malých městech vůbec ve své prodejně a že se tudíž tento měsíc prodalo 1510 kusů. Knižní distribuce totiž garantují jen to, že budou knihu knihkupcům nabízet, ale nikdo nemůže knihkupce donutit, aby ji vzal do prodeje, pokud si myslí, že by mu tam jenom zabírala místo. Ročně vyjde přes čtyři a půl tisíce jenom čistě beletristických knih a knihkupci si velmi vybírají, zvláště ti malí, kteří nemají prostory na uskladnění všeho, co kdy vyšlo. Někteří dokonce jezdí do distribučních velkoskladů osobně a pěkně si je prochází s nákupním košíkem, jako v supermarketu. Jen od knihy, o níž si myslí, že se bude prodávat, naloží tu deset tu dvacet kusů. A zažil jsem i dvě dámy, které na sebe ve skladě volaly: „Toho Grosse si neberte! Já kráva vzala stovku na hotovost, prodala jsem jednu a teď se mi to tam válí a nevím co s tím!“
  4. Nicméně: pokud dojdete k výrazně jiným číslům, než jaká vám posílá nakladatel, je to důvod k dotazu a měl by vám prodeje doložit kopií hlášení z distribucí, které by vám měla následně distribuční společnost potvrdit.

Složité?

A co není?

Napsat dobrou knihu je těžší.

Pokračování →

© Stanislav Hudský, 2010

Chcete vydat knihu?Knihy autora:

Jak napsat dobrou knihu Silentium Psychokrator Petrachtace Bestiář
Slepička dle Sade

Jak napsat dobrou knihu

Text Jak napsat dobrou knihu byl zveřejněn v roce 2010 a od té doby si ho již přečetlo přes 75 000 jednotlivých čtenářů. Od roku 2011 je k dispozici i ve formě e-knihy na adrese: https://www.artporte.cz/e-shop/domu/21-jak-napsat-dobrou-knihu-stanislav-hudsky-9788087105214.html

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Kliknutím na tlačítko Souhlasím, odsouhlasíte používání tzv. cookies naším serverem na dobu 3 měsíců. Při další návštěvě se Vám opět objeví možnost cookies schválit či odmítnout. CO JSOU COOKIES? Cookies jsou malé datové soubory, které jsou nezbytné pro správnou funkci internetových stránek, a které váš prohlížeč někdy ukládá ve vašem počítači nebo mobilním zařízení, což je běžné u většiny moderních internetových stránek. Stránky si tak na určitou dobu zapamatují úkony, které jste na nich provedli, a preference (např. přihlašovací údaje, jazyk, velikost písma a jiné zobrazovací preference), takže tyto údaje pak nemusíte zadávat znovu a stránky se i rychleji načítají. JAKÉ COOKIES POUŽÍVÁME? Tyto internetové stránky používají elektronický publikační systém Wordpress a internetovou analytickou službu Google Analytics, které využívají tzv. „cookies", což jsou textové soubory umístěné ve vašem počítači, jež pomáhají internetovým stránkám analyzovat, jak je uživatelé používají. Informace, které „cookie" vytvoří o vašem použití internetových stránek (včetně vaší IP adresy), budou předány firmě Google, Inc. a uloženy na serverech ve Spojených státech amerických. Google použije tyto informace ke zhodnocení vašeho použití internetových stránek. Sestavuje totiž zprávy o aktivitách na internetových stránkách pro správce internetových stránek a poskytuje další služby, jež se týkají aktivit na internetových stránkách a používání internetu. Může také tyto informace zaslat třetím stranám, pokud to vyžaduje zákon nebo pokud informace pro firmu Google třetí strany zpracovávají. Google neporovnává vaši IP adresu se žádnými dalšími údaji, které spravuje. Výběrem příslušného nastavení na vašem prohlížeči můžete používání cookies odmítnout. V takovém případě se však může stát, že nebudete moci využívat všech funkcí těchto internetových stránek. Používáním těchto internetových stránek souhlasíte s tím, aby společnost Google vaše údaje zpracovávala takovým způsobem a za takovým účelem, jež jsou uvedeny výše. Systém Wordpress pak používá cookies při komunikaci s naším serverem, abyste se nemuseli neustále znovu přihlašovat a aby se vám načítaly stránky rychleji. JAK UPRAVIT VYUŽÍVÁNÍ COOKIES? Využívání cookies lze upravit podle toho, jak potřebujete (např. je můžete vymazat). Podrobné informace uvádí stránky AllAboutCookies.org. Můžete vymazat všechny cookies, které jsou již na vašem počítači a většina prohlížečů také nabízí možnost zabránit tomu, aby byly cookies na váš počítač ukládány. Pokud však tuto možnost využijete, budete zřejmě muset manuálně upravovat některé preference při každé návštěvě daných stránek a nelze ani vyloučit omezení některých služeb a funkcí stránek.

Zavřít