Pravidlo 41: Popis předřazujte ději
Toto pravidlo je velmi triviální, bohužel, až natolik triviální, že na něj autoři často zapomínají. Navíc je to pravidlo dosti nudné, protože se nedá nijak porušovat. Respektive: pokud ho dodržujete, text funguje, pokud ho nedodržujete, text nefunguje.
Jde zkrátka o to, že pokud je pro vás nějak důležité, že se příběh odehrává v listopadu a vaši hrdinové budou na straně dvacet brouzdat spadaným listím, musíte tuto skutečnost nějak dostat na začátek textu, dříve, než si čtenář udělá svou vlastní představu o prostředí, atmosféře nebo ročním období.
Lidé, kteří čtou beletrii, mají fantazii. Ti, kteří ji nemají, beletrii nečtou, protože v nich nemá co probudit.
Lidem, kteří mají fantazii (a to jsou všichni vaši čtenáři), stačí napsat:
„Lenka vyšla z domu, váhavě se rozhlédla a pak se pomalu vydala k zastávce autobusu.“
A čtenář si okamžitě představuje nějakou konkrétní Lenku, nějaký konkrétní dům, všimne si její váhavosti, řekne si: nad čím vlastně váhala a proč? atd. A samozřejmě si ji představí i v nějaké konkrétní atmosféře.
Bylo by asi divné, kdyby si sám od sebe představil, že když nějaká Lenka vyšla z domu, hustě pršelo, nebo že na obloze nad městem byl vidět trychtýř obrovitého orkánu.
Ale jakousi svou představu si vytvoří.
Pokud se teprve na zastávce dozvíte, že hustě prší nebo pokud mu náhle v polovině románu sdělíte, že Lenka měří dva metry deset, nebude již schopen vaši myšlenku přijmout, protože je v rozporu s představou, kterou si již vytvořil. Ztrácíte tak čtenáře jenom pro to, že jste mu nedali dostatečně včas podstatné informace.
Pokud má pršet, pršte na začátku dané části, pokud má být extrémní horko, rozpalte ulice do běla dříve, než se váš hrdina začne potit. Pokud se má počasí v průběhu části změnit, zmiňte se o tom, jaké je právě teď když začínáte.
Totéž platí o všech podstatných věcech, týkajících se charakterů, popisů vzhledu, prostředí a atmosféry vaší knihy.
Jakkoliv má vaše dílo nějakou svou „velkou expozici“, v jeho částech existuje ještě mnoho „drobnějších expozic“ a ty musí vždy předcházet „kolizím“.
© Stanislav Hudský, 2010
Nejnovější komentáře