Pravidlo 47: Používejte pestrý jazyk, ale s mírou
Četl jsem kdysi rukopis, který bych jinak asi autorovi vrátil jen se stručným odmítnutím. Shodou okolností jsem se však s tímto pisatelem o dva dny později setkal a měl jsem možnost si s ním o jeho psaní povídat. Docela mě ta konverzace pobavila.
Tento — jinak inteligentní člověk — přistupoval totiž k tvorbě až příliš zodpovědně. Kdesi se dočetl (i když já spíš myslím, že si jenom něco špatně vyložil), že na dvou stranách textu by se nemělo žádné slovo opakovat dvakrát. Proto si ke svému psaní vytvořil excelovou tabulku, v níž sledoval počet výskytů slov, která už použil, a snažil se je nahrazovat různými synonymy, případně, pokud už všechna došla, vymýšlel čím dál tím složitější opisy.
Nakonec dospěl k situaci, kdy místo aby napsal „Karel otevřel dveře.“ zvolil „Karel přitlačením na otevírací systém odsunul dveřní desku.“
Nelžu.
Povedlo se mu tak vytvořit prakticky nečitelný text, jehož šroubovanost zcela zakrývala to, že kdesi pod tím vším slovním balastem má docela hezký a nápaditý příběh.
Bohatá slovní zásoba je jednou z hlavních ctností dobrého spisovatele, ale Agatha Christie se bez ní obešla. Podle některých analýz prý byla schopna v průběhu několika stran třeba dvacetkrát použít slovo napětí a slyšel jsem i jednoho literárního vědce, který tvrdil, že to měla nesmírně promyšlené a právě neustálým opakováním slova napětí, jako by to byla mantra, zvyšovala čtenářovo napětí.
No, nevím.
Podprahové signály v literatuře samozřejmě (také) fungují. Dramatický popis slunce, zapadajícího do krvavě rudých mraků samozřejmě může vyvolat předtuchu krvavé vraždy. Ale že by jenom časté opakování slova napětí bylo geniálním návodem, jak napsat napínavou detektivku, o tom tedy silně pochybuji.
Christie uměla celou řadu lepších věcí, především měla skvělé nápady, vymýšlení nových způsobů vražd ji velice bavilo a velmi dobře znala pravidla detektivek, která se nebála občas dosti originálně porušovat (viz např. řešení románu Vražda Rogera Ackroyda).
© Stanislav Hudský, 2010
Nejnovější komentáře