Psaní
Máme skvělou ideu, výborně vystavěný příběh s několika dějovými liniemi a logicky a originálně zkonstruovaný syžet s promyšlenou dramatickou klenbou a několika plány, které bychom chtěli ztvárnit. Zbývá jen příběh napsat.
Ano.
Většinou to ale takhle nefunguje.
Logický proces idea — fabule — syžet — realizace je vlastně teoretickým modelem, vytvořeným ex post, výsledek analýzy už hotových děl a postupů, je to literární teorie vzniku díla.
Možná je to postup ideální, ve skutečnosti však většina autorů postupuje jinak, intuitivněji a budují tyto věci dost často zároveň.
Navíc je i mnoho autorů, kteří prohlásí, že pokud by k tvorbě přistupovali takto prakticky, připravili by se o radost ze psaní, o dobrodružství, které zažívá člověk, kterému se až v průběhu psaní rodí v hlavě nové myšlenky a souvislosti, o potěšení, když se vydají zcela nahodilou cestou a až v jejím průběhu je napadne, jak pěkně by ji mohli propojit s tím, co napsali dříve. V tom spatřují svobodu lidského ducha a skutečné tvorby, do které přeci patří i nahodilosti, neočekávanosti, absurdita a dokonce i nezbytný prvek iracionality — u surrealistů nebo dadaistů je přece zřejmé, že konstrukci literárního díla, uvedenou v minulých třech kapitolách musí odmítnout z podstaty věci.
K tomu mohu říci jenom to, že cesty lidského ducha jsou rozmanité a nekonečné, že jen málo teorií, definic a postupů, kterými si na nich lidé pomáhají, má všeobecnou platnost, a jen málo z nich je dokonalých.
Sama teorie umění není dodnes nějakým jednotným souborem definic, ale spíše souhrnem všech možných teorií, které si často odporují, které jsou parciální, nejasné, které často obsahují jedna druhou či jedna druhou popírají.
Je to neustálý diskurs názorů, konstruovaných výlučně v rovině lidské schopnosti abstrahovat, který má jen omezené prostředky, jak se opřít o nějaká skutečně prokazatelná fakta či vědecky ověřitelné experimenty.
Mně osobně tato věčná neuzavřenost a nejednoznačnost těší, exaktnímu vědci může vyvolávat husí kůži.
Mějte proto na paměti, že i tento text je jenom popisem jedné z mnoha cest, jak můžete psát, a o tom, zda vám pomohl, nebo zda vás hned na začátku nějak omezil, budete moci jednou rozhodnout sami (nestřílejte autora).
Po tomto upozornění se snad konečně můžeme zase vrátit k něčemu praktickému.
© Stanislav Hudský, 2010
Nejnovější komentáře