Autoři sobě v Luxoru
Sdružení Autoři sobě sjednotilo autory napříč žánry i generacemi a prezentovalo se velice příjemným a profesionálně připraveným pořadem v největším pražském knihkupectví.
Knihy sdružení Autoři sobě jsou u všech dobrých knihkupců, např.: ZDE
A většinu si můžete stáhnout též jako e-knihu na serveru vydavame.cz
Předposlední červnové sobotní odpoledne bylo deštivé, ale teplé a dusné, a stejně tak žhavá až žahavá byla atmosféra v tramvajích kolem Václavského náměstí, v nichž byla hlava na hlavě, podobně jako na chodnících kolem jeho centrální křižovatky.
Rychle prokličkovat mezi chodci i kapkami deště a po dvou stech metrech jsme u cíle.
Palác Luxor.
Už sedmnáct let největší knihkupectví nejenom v Praze či v Česku, ale dokonce prý v celé střední Evropě (ať už se tímhle pojmenováním myslí cokoliv).
Hned za vchodem nás přivítá příjemně klimatizované ovzduší.
Nádech, výdech… Uf. Klimatizace je jeden z největších lidských vynálezů hned po sprše.
Normálně bychom se zastavili u stovek novinek a bestsellerů, vystavených hned u vchodu (víte, že ročně vyjde v Česku více jak 15.000 nových titulů, ano, slovy: patnáct tisíc?). Ale dnes jdeme přesně na čas, vlastně jen tak tak… rychle k jezdícím schodům, jež nás vyvezou do literární kavárny v prvním patře.
Na rozdíl od ulic je knihkupectví téměř prázdné. Přijde vůbec někdo v druhý letní den na autorské čtení spisovatelů, kteří až na výjimky za sebou mají vesměs prvotiny a z nichž je jenom jeden z Prahy?
Ale kavárna je téměř plná a herec a moderátor Miroslav Šimůnek již uvádí prvního z osmi autorů sedmi knih (neboť u jedné je vzhledem k zásadnímu spojení textu a obrazu přítomna i autorka fotografií).
Osm statečných je rozdílných nejen věkem — od nejmladší osmadvacetileté autorky prvotiny Zuzany Kalousové, až po již zkušeného spisovatele s bohatou životní empirií Ladislava Chrudinu —, ale i tematikou.
Najdeme mezi nimi dva autory moderní a velmi současné sci-fi, autora fantazijní humoristické knížky i vtipně podaného povídkového románu ze současnosti, přes (ne)klasickou dívčí lovestory, socio-fiction s aktuálně ožehavým politickým tématem, až po reprezentativní vydání díla, v němž originální poeticky emocionální apokryfy, literární miniatury a básně doprovází fotokoláže, zachycující handicapované umělce divadelního souboru Slunovrat z Hradce Králové, jimž jde také výtěžek z prodejů knihy.
Program je velmi dobře sestavený, humor střídá napětí i poezie, vše má správnou délku, pořad je pestrý a posluchač se skutečně ani chvilku nenudí. Když čtení po dvou hodinkách, proložených krátkou přestávkou, končí, rozbíhá se prodej knížek, autogramiáda a volná zábava, a my pokládáme několika autorům pár otázek.
Ladislav Chrudina: Milenci v roce 2042
SL: Vaše knížka popisující vztah dívky z muslimské rodiny a běžného Němce v Berlíně z nedaleké budoucnosti, vlastně jakási moderní varianta Romea a Julie, je uváděna jako polit-fiction či socio-fiction, ačkoliv působí jako hodně realistický román. Psal jste ji jako varování před něčím, čemu by bylo dobré zabránit, nebo jako vizi budoucnosti, která je nevyhnutelná?
Ladislav Chrudina: Já jsem ji psal jako hledání odpovědi na otázku, jak můžou žít vedle sebe dvě tak rozdílné kultury, protože mně se zdá, že to, co občas vypadne z pusy například některým německým politikům, je nesmírně naivní. Nicméně to, že islám už je tady a nikdo ho nevyžene, je pravda. A já v té knížce hledám odpovědi, které nám dnes, jak se zdá, nejsou politici schopni poskytnout.
SL: Takže si myslíte, že to dopadne tak, že v rámci oboustranné předopatrnosti mohou být za pár let i taková díla, jako je Shakespearova hra Romeo a Julie, shledávána jako nevhodná pro multikulturně vychovávané středoškoláky?
Ladislav Chrudina: Myslím si, že to je možná varianta, že to takhle dopadne. Že minimálně ve větší části Evropy se budeme muset naučit spolu žít. A že to bude bolet a že větší kulturní ztráty budou na naší straně, protože současná Evropa je bezzásadová, zatímco islám je velice zásadový.
Blanka Vávrová (text), Yvona Horáková (foto): Zvláštní znamení
SL: Síla vaší knihy spočívá v mimořádném propojení uměleckého textu, poezie a fotografie. Byly dříve hotové texty, nebo fotokoláže? Nebo vznikalo obé nezávisle na sobě a pak se vybíralo, co se k sobě hodí?
Blanka Vávrová: To byla zajímavá historie. My jsme totiž chtěly, aby v knize nějak figurovali handicapovaní divadelníci ze souboru Slunovrat z Hradce Králové. A já měla vždycky nějakou obecnou představu, třeba jak vyjádřit Znamení něhy: jako pruh světla. A Yvonka si s tím poradila tak, že se rozhodla jít cestou víceméně realistických fotokoláží. Ale jak to vlastně bylo přesně?
Yvona Horáková: Kniha vznikala oběma způsoby. Pokud jde o samotné fotky, nejdříve jsem si vždycky vybrala prostředí a do něj jsem pak koláží umístila vždy jedno z konkrétních dětí, které jsem již vyfotila s tímto konkrétním záměrem. Někdy psala Blanka texty k již hotovým fotomontážím, jindy jsem připravovala fotokoláže k již napsaným textům. Nejkomplikovaněji vznikalo téma Exodus – tam jsme měly čtrnáct fotografií, k nimž jsme teprve hledaly klíč. A pak nám najednou došla ta vnitřní spojnice a vzniklo téma Exodu – jako závěrečné části knihy, posledních čtrnácti Znamení.
Blanka Vávrová: Ale většina témat vznikala najednou, společně. Třeba Sametový zámek času — Yvonka udělala fotku, která mě inspirovala k poezii, a až z tohoto spojení mi vyšel výsledný text Znamení. Na začátku jsme vůbec nevěděly, kolik těch Znamení bude. Nejdříve jich bylo přes sto, pak jsme z nich vybraly sedmdesát sedm.
Yvona Horáková: Fotky dětí vznikaly na vystoupeních souboru, v herně a podobně.
SL: Na mnoha fotografiích vůbec není znát, že jde o koláže.
Yvona Horáková: My jsme právě chtěly, aby to na první pohled nebylo poznat, ačkoliv v textu knihy to samozřejmě uvádíme.
SL: Když potom děti viděly ty fotografie, musely být hodně překvapené.
Blanka Vávrová: Víte, co bylo krásné? Svět těchhle dětí je hrozně čistý. Vždyť právě proto jsme si je vybraly jako symboly těch Znamení. Byť — kdybychom to braly čistě umělecky — nemusely jsme tam dávat přímo konkrétní děti, kniha není o nich a jako Znamení něhy by klidně mohla posloužit třeba i fotografie nějakého ptáčka, ale my jsme cítily, že právě tohle je dobrá cesta. A děti pak byly nejenom hrozně pyšné, že na těch fotografiích figurují, ale identifikovaly se s nimi natolik, že třeba jedna z dívek, Jituška, říkala: „Jé, tam jsem stála, to si pamatuju!“. Bylo to podobné, jako když hrají divadlo — ony ty své role žijí. My jsme je ale nechtěly nějak mystifikovat, takže jsme jim připomněly, že ve skutečnosti to vznikalo zvlášť, a vysvětlily jim jak.
David Adámek: Největší dobrodružství
SL: Vaši nenápadně se tvářící knížku jsem si přečetl s velikým potěšením, nejenom proto, že téma vyprávět o vývoji ještě nenarozeného dítěte jako by mohlo od prvního okamžiku splynutí dvou buněk myslet, je dost originální, ale hlavně pro její velice vtipné a až fantaskní propojení s motivy evoluce. Byl jste inspirován vlastními zážitky, čekaje nového potomka?
David Adámek: Je to přesně tak. Prvního potomka. A vznikala v době, kdy jsme ho čekali. Ale potom tu knížku čekala dlouhá cesta k vydání, takže potomkovi už je dneska sedm let.
SL: Vypadáte hrozně mladě, v kolika jste ho měl?
David Adámek: V osmadvaceti. Ale nenapsal jsem ji celou ještě před jeho narozením. Spíš jsem potom neměl moc času na to, abych ji dopsal.
SL: Jasně. Takže sotva vám hlavní hrdina vaší knížky vstoupil do skutečného života, tak vám okamžitě zasáhl i do psaní. Je to vůbec kluk jako v knížce?
David Adámek: Je to kluk. Nejmenuje se ale Vítek jako hlavní hrdina knížky, o tohle jméno jsme měli se ženou spor, ona Vítka nechtěla, tak jsem ho dal alespoň do té knížky.
SL: Už jste synovi z knížky něco četl?
David Adámek: Něco málo, my čteme různé knížky před spaním. Celkem teď máme tři děti, protože druhá byla dvojčata.
SL: Páni, ale tak to gratuluji. A taky jasné, že v tomhle směru je tedy knížka skutečně zasvěcená!
David Adámek: Snad ano. Víte, já ale nechtěl psát jenom něco zasvěceného, spíš je to taková směs humoru a poetiky. Ne, že bych to chtěl nějak srovnávat, ale trošku něco jako Malý princ — jenom nenavštěvuje různé planety, ale různé fáze vývoje.
SL: Pravda je, že se vám to povedlo, protože i já, jako cynický padesátník, jsem se nad knihou nejenom několikrát zasmál, ale místy se mi i docela sevřelo hrdlo a závěr knížky je skutečný nervák.
David Adámek: Tak to jsem rád.
Jaromír Žid: Budeme mít doma spisovatele
SL: Při čtení vaší knížky jsem si vytvořil představu, že jste maximálně pětadvacetiletý kluk, ale to tedy nejste — je to vaše prvotina?
Jaromír Žid: Je. Samozřejmě, psal jsem v životě něco málo do šuplíku, a pak jsme psali s kolegy nějaké scénáře k filmům, něco se i realizovalo, ale to byly jen takové dokumenty, jak jsme někdy jezdili po horách.
SL: Vaši knížku tvoří povídky, proložené příběhy mladého kluka, který se rozhodne se stát spisovatelem. Je to hodně autobiografické, nebo jste si to celé vymyslel?
Jaromír Žid: Něco málo osobního tam je, jako u každého autora, ale to nebyl nějaký koncept. Tím bylo spíš přání na konkrétních textech zobrazit vývoj spisovatele od prvních literárních pokusů, v tomto případě od limeriků (hravých pětiverší, známých už z antiky, pozn. red.), až po první promyšlenou novelu, takový malý český Svět podle Garpa.
SL: A musím říct, že se vám to opravdu povedlo, navíc s humorem a nadhledem, knížku jsem četl jedním dechem.
Jaromír Žid: Díky moc.
Zuzana Kalousová: Cestou necestou, lásko
SL: Vy nejste jenom autorkou prvotiny — současné lovestory — ale také, přestože jste nejmladší, organizátorkou sdružení Autoři sobě.
Zuzana Kalousová: Já bych ani neřekla, že máme nějakého organizátora. My jsme takové velmi volné sdružení, ale já jsem v něm tak trochu aktivnější.
SL: Tohle je vaše první akce?
Zuzana Kalousová: Přesně tak. Mě to vlastně napadlo, protože jsem chtěla poznat další autory, kteří publikují v mladém nakladatelství, které funguje něco přes rok a teď rozjíždí i hodně zajímavý projekt e-knih, kterého jsme se skoro všichni zúčastnili, a také protože mi jejich knížky přišly velice zajímavé a chtěla jsem je poznat osobně.
SL: Chodím na všemožná autorská čtení už asi pětatřicet let skoro každý týden, a vím, že když všechno funguje tak, jak má, a je skvělá atmosféra, je za tím vším většinou skrytá spousta práce, takže vám musím ke dnešní akci pogratulovat.
Zuzana Kalousová: Děkuji za pochvalu, fakt je, že jsme na tom docela dost pracovali.
SL: Plánujete brzo něco podobného?
Zuzana Kalousová: Já bych moc přivítala, kdyby to pokračovalo. V tuhle chvíli jsem ráda, jak to dnes vyšlo. Odjíždím s velkou spokojeností, ale chvilku to teď nechám uležet. Víte, až na pana Chrudinu jsme všechno mimopražští autoři, doslova ze všech koutů země, takže ono je i docela složité dát nás všechny takhle dohromady.
SL: Tak přejeme, ať se vám to brzy zase podaří, bylo to báječné odpoledne.
Nejnovější komentáře